ดร.ลำพอง กลมกูล

    อาจารย์ประจำหลักสูตรระดับบัณฑิตศึกษา ภาควิชาบริหารการศึกษา
     

    ๑. ตำแหน่ง      อาจารย์

    ๒. สังกัด         คณะครุศาสตร์  มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

    ๓.  วุฒิการศึกษา

    คุณวุฒิการศึกษา สถาบันที่สำเร็จการศึกษา ปีที่สำเร็จ
    ค.ด. (สาขาวิธีวิทยาการวิจัยการศึกษา) จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ๒๕๕๔
    ค.ม. (สาขาวิจัยการศึกษา) จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ๒๕๔๘
    ศษ.บ. (สาขาการสอนมัธยมศึกษา) ม.ขอนแก่นUniversity of Guelph, Canada

    (Two years of Golden Jubilee Scholarship)

    ๒๕๔๔

    .  ภาระงานในความรับผิดชอบ  (ภายใน  ๓  ปีย้อนหลัง)

              ๔.๑  ประสบการณ์การสอนปริญญาตรี

    ที่ วิชา มหาวิทยาลัย
    การวัดและการประเมินผลการเรียนรู้ ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยวิทยาเขตอุบลราชธานี
    การวัดและการประเมินผลการเรียนรู้ ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
    Independent Study in English Mahachulalongkornrajavidyalaya University
    วิชาการวิจัยเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
    การวัดและการประเมินผลการเรียนรู้ ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
    สถิติเบื้องต้นและการวิจัย ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

              ๔.๒  ประสบการณ์การสอนปริญญาโท

    ที่ วิชา มหาวิทยาลัย
    Research Methodology in Buddhism Mahachulalongkornrajavidyalaya University
    Research Methodology in Linguistics Mahachulalongkornrajavidyalaya University

               ๔.๓  ประสบการณ์การสอนปริญญาเอก

    ที่ วิชา มหาวิทยาลัย
    Seminar on Research Methodology Mahachulalongkornrajavidyalaya University
    Advanced Research in Linguistics Mahachulalongkornrajavidyalaya University
    วิธีวิจัยทางการบริหารการศึกษา ม.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

     

    ๕. ผลงานทางวิชาการ

                ๕.๑  งานวิจัย

                งานวิจัยที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารวิชาการ

    Klumklai, C., Srikhruedong, S., & Klomkul, L. (2020). “A  Model of Working Process of Volunteer Monks for Society based on Buddhist Psychology”. Journal of Social Science and Buddhistic Anthropology5(1): 57-71. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org /index.php/JSBA/article/view/238151

    Jongwatananukulkit, P., Srikhruedong, S., & Klomkul, L. (2020). “A Model of Buddhist Psychology for Enhancing Intellectual Health of Volunteer in Meditation Practitioners”. Journal of Social Science and Buddhistic Anthropology, 5(1): 185-196. Retrieved from https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSBA/article/view/238149

    Klomkul, L. and others. (2020). Natural Resource Management using Participatory Process of Youth Volunteer in Community. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 04: 2670-2680. (SCOPUS Index).

    Atsadonsak, N., Kittipañño, S., Srihanu, C. Trakulhoon, T. and Klomkul, L. (2020). Vipassana Innovation from Beginning to Practicing Technics and Enlightenment Process for Suffering Releasing. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 04: 2681-2689 (SCOPUS Index).

    Klomkul, L. and others. (2020). “An Instructional Model of Thai-Myanmar Cross Culture of Higher Education Institutes in Thai Society”. Solid State Technology (SCOPUS Index). (Article will be published on or before 30 October 2020).

    Klomkul, L. and others. (2020).“Research Utilization of Teacher’s Training Curriculum for Professional Learning Development”. Solid State Technology (SCOPUS Index). (Article will be published on or before 30 October 2020).

    Phra Theppavaramethi, Phoowachanathipong, K., Inkrungkao, Y., Klomkul, L. (2020). “A Movement Model of Buddhist Reform for Peaceful Society Development”. Solid State Technology (SCOPUS Index). (Article will be published on or before 30 October 2020).

    Phra Rajvaramethi Inkrungkao and Lampong Klomkul. (2019). “An Instructional Model of ASEAN Cross Cultural Learning of CLMV Students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University”. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE). Volume-8, Issue-6S3, April 2019: 397-400. (SCOPUS Index).

    Phra Rajvaramethi Inkrungkao and Lampong Klomkul. (2019). “ASEAN cross cultural learning of CLMV students at Mahachulalongkornrajavidyalaya University in Thailand”. International Journal of Management and Applied ScienceVolume-5, Issue-9, Sep.-2019: 54-58.

    Rajvaramethi, P. and Klomkul, L. (2019). “Area Studies of Asean Cross Cultural Learning of CLMV Students Studying at Mahachulalongkornrajavidyalaya University”. International Journal of Social and Humanities Sciences (IJSHS), 3(2): 37-50.

    Lampong Klomkul and Phra Theppavaramethi Inkrungkao. (2019). “Educational Development in ASEAN Countries: Reflection of Research Results”. TEST Engineering and Management. Volume 81, Issue November-December 2019: 1720 – 1726. (SCOPUS Index).

    Harnkijroong, A. and Klomkul, L. (2019). “Development of a Self-Reliant Process Based on Buddhist Psychology for Quality of Life in Elderly Thai Population”. International Journal of Social and Humanities Sciences (IJSHS), 3(2): 11-20.

    Thiratitsakun, B. and Klomkul, L. (2019). “Development of Sustainable Employee Engagement Using Buddhist Psychological Traits”. International Journal of Social and Humanities Sciences (IJSHS)3(3): 57-70.

    ลำพอง กลมกูล [เขียนร่วม]. (2560). “การพัฒนาเจตคติและจิตวิญญาณความเป็นครูในวิถีพุทธ”. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์. ปีที่ 5 ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค.2560): 103 – 122.

                งานวิจัยที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในการประชุมวิชาการ (Proceedings)

    Klomkul, L., Traiwichitkhun, D., and Wiratchai, N. (2011). “Effects of Reflection Process on Classroom Action Research Effectiveness: Mixed Methods Research”. The 8th International Postgraduate Research Colloquium: Interdisciplinary Approach for Enhancing Quality of Life IPRC Proceedings, Behavioral Science Research Institute, Srinakharinwirot University Bangkok, Thailand, September 22-23, 2011, page 64 – 72, http://bsris.swu.ac.th/iprc/8th/064_72_11_Lampong.pdf

    Klomkul, L., Traiwichitkhun, D., and Wiratchai, N. (2012). “Effects of Reflection Process on  the Effectiveness of Classroom Action Research: Quantitative Research”. (Abstract). 8th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA) on Education at  the Dawn of the New Decade: When the Quality and Sustainability Movements Converge. Faculty of Education, Chulalongkorn University, July 8-11, 2012, page 136.

    Klomkul, L. (2011). “Effects of the Reflection Process on the Effectiveness of Classroom Action Research”. The Nineteenth International Conference on Learning, The Institute of Education University of London, London, UK, August, 14-16, 2012, page 25.

    Phra Rajvaramethi, Rodkhunmuang, T.D., & Klomkul, L.  (2017). “Educational Management in ASEAN Community: A Case Study of Education in Singapore”. The Fourth National and Second International Conference 2017, on 31st April 2017: 96-110.

    Klomkul, L. (2018). “Right to Education of Multicultural Countries for Unity in ASEAN Community”. International Conference: Fairness and Justice in the Social Development of ASEAN Countries, at Assumption University of Thailand (Hua Mak Campus) on 21st September 2018.

    Phra Rajvaramethi, and  Klomkul, L. (2019). “An Instructional Model of ASEAN Cross Cultural Learning of CLMV Students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University”, on International Conference on  “MULTIDISCIPLINARY INNOVATION in ACADEMIC RESEARCH” 27-28th April 2019 at Zurich, Switzerland, pp.54-58.

    Rajvaramethi, P. and Klomkul, L. (2019). “ASEAN Cross Cultural Learning of CLMV Students Studying at Mahachulalongkornrajavidyalaya University in Thailand”. 407th International Conference on Management, Economics & Social Science – ICMESS 2019, on 2nd -3rd May 2019, Berlin, Germany, pp.1-5.

    Klomkul, L. and others. (2020). “Natural Resource Management using Participatory Process of Youth Volunteer in Community”. Proceedings of the 8th International Conference on Recent Challenges in Engineering and Technology (ICRCET), on 30th -31st January 2020 in Singapore, pp.38-44.

    Klomkul, L. and others. (2020). “An Instructional Model of Thai-Myanmar Cross Culture of Higher Education Institutes in Thai Society”. Proceedings of the 1st International Conference on Multidisciplinary and Current Educational Research, 30th -31st July 2020 at Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Thailand, pp. 552-559.

               ๕.๒  บทความทางวิชาการ

    ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารวิชาการ

    Klomkul, L. and others. (2020). “The Role of ASEAN Studies Centre in Thai Buddhist University to Develop Research Skills based on Buddhist Integration”. International Journal of Engineering Technology Research & Management. 4(2): 24-31.

    Phra Rajvaramethi & Klomkul, L. (2016). “Report of Buddhist Research Synthesis for the Advancement in ASEAN Community”. In Klomkul, L. (Eds), Research Report for the Project of Research Potential Development in Buddhism for the Advancement in ASEAN Community. ASEAN Studies Center, Mahachulalongkornrajavidyalaya University: 265-271.

    ลำพอง กลมกูล [นักวิจัยร่วม]. (2561). “การศึกษาบทบาทพระสงฆ์กับการมีส่วนร่วมทางการเมืองในอาเซียน: พหุกรณีศึกษา A Study on Role of Buddhist Monks to Political Participation in ASEAN: Multi-case Studies”. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์. ปีที่ 6 ฉบับที่ 2  พฤษภาคม-กันยายน 2561.

    ลำพอง กลมกูล [นักวิจัยร่วม]. (2561). “การศึกษาบทบาทพระสงฆ์กับการมีส่วนร่วมทางการเมืองในอาเซียน:

    พหุกรณีศึกษา A Study on Role of Buddhist Monks to Political Participation in ASEAN: Multi-case Studies”. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์. ปีที่ 6 ฉบับที่ 2  พฤษภาคม-กันยายน 2561.

    ลำพอง กลมกูล [เขียนร่วม]. (2561). “ศาสตร์แห่งการให้คำปรึกษาเพื่อการบริหารและการเผยแผ่พระพุทธศาสนา: กรณีศึกษาวัดหนองตาบุญ จ.สระบุรี  Astrology for the Administration and Propagation of Buddhism: A case study of Wat Nongta Boon, Saraburi Province.” วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร. ปีที่ 1 ฉบับที่ 1 (มกราคม – เมษายน 2561).

               ตีพิมพ์เผยแพร่ในการประชุมวิชาการ (Proceedings)

    Atsadonsak, N., Kittipañño, S., Srihanu, C. Trakulhoon, T. and Klomkul, L. (2020). “Vipassana Innovation from Beginning to Practicing Technics and Enlightenment Process for Suffering Releasing”. Proceedings of the 8th International Conference on Recent Challenges in Engineering and Technology (ICRCET), on 30th -31st January 2020 in Singapore.

    Klomkul, L. and others. (2020). “Research Utilization of Teacher’s Training Curriculum for Professional Learning Development”. Proceedings of the 1st International Conference on Multidisciplinary and Current Educational Research, 30th -31st July 2020 at Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Thailand, pp. 541-546.

    Klomkul, L. and others. (2019). “Applying Educational Psychology for Spiritual Teacher Development in Thailand.” International Conference on Research in Psychology (ICRPCONF)on March 7 – 8, 2019 at University of Roehampton, London, England

    Klomkul, L. (2019). “Shia Muslim from Iran and the Historical Development of Muslim in Thailand”.  on the International Conference on “Imam Ali Bin Musa al-Ridha (Peace be upon him) Scientific Civilization Movement, at Al-Mustafa International University Mashhad, Iran, on 22nd February 2019.

    Klomkul, L. (2016). “A Synthesis of Research on Buddhist Context in ASEAN Community”.  The 7th International Buddhist Research Seminar, 18-20 February2016 at MCU Buddhist College, Nan Province,Thailand: 118-126.

    ลำพอง กลมกูล [เขียนร่วม]. (2561). “แนวทางการบริหารและบูรณะวัดที่มีที่ตั้งโบราณสถานเพื่อการท่องเที่ยว : กรณีศึกษาวัดใหญ่พลิ้ว จ.จันทบุรี Management and restoration of temples with historical sites for Tour : A Case Study of Wat Yai Pliew, Chanthaburi”. การประชุมวิชาการด้านศิลปศาสตร์ ครั้งที่ 3 : ศาสตร์บูรณาการงานวิจัยเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน” 3rd Liberal Arts National Conference Integrated Disciplines and Research for Sustainable Development (LAC 2018), 29-30 มีนาคม 2561 ณ คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลศรีวิชัย จ.สงขลา

    ลำพอง กลมกูล [เขียนร่วม]. (2561). “อิทธิพลแห่งปฏิปทาของหลวงปู่ทวดต่อพุทธศาสนิกชนในประชาคมอาเซียน  The Influences of Patipada of Luang pu  Tuad to   Buddhist Followers in ASEAN Community”. ประชุมวิชาการระดับชาติมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ครั้งที่ 3  และการประชุมวิชาการระดับชาติ เครือข่ายวิจัยประชาชื่น ครั้งที่ 4  ในหัวข้อ “บูรณาการงานวิจัย ก้าวไกลสู่ Thailand 4.0” [Website โครงการและกำหนดการ]  27 เมษายน 2561 ณ อาคารเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ศูนย์พระนครศรีอยุธยา หันตรา.

    ลำพอง กลมกูล [เขียนร่วม]. (2561). “แนวทางการอยู่ร่วมกันของนิสิตพม่าภายใต้สำนึกของชาติพันธุ์ที่หลากหลายในมหาวิทยาลัยสงฆ์ไทย  Process for coexistence of Mynmar students under variety ethnic identity  In Thai Buddhist University”. โครงการสัมมนาเครือข่ายนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษา สาขาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา ครั้งที่ 17 ประจำปี 2560, 22-23 กุมภาพันธ์ 2561 ณ คณะมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

               ๕.๓  หนังสือ/ตำรา

    ลำพอง กลมกูล. (2562).  โมเดลความเป็นนักวิธีวิทยาการวิจัยทางพระพุทธศาสนาของพระเทพปวรเมธี ปราชญ์เมธี ศรีมหาจุฬาลงกรณ์. ส่วนวิจัย สารสนเทศและบริการวิชาการ ศูนย์อาเซียนศึกษา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

    พระเทพปวรเมธี และลำพอง กลมกูล. (2562). การจัดการศึกษาเพื่อความเป็นเอกภาพและสันติภาพในประชาคมอาเซียน: จากการวิจัยสู่การปฏิบัติ. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

    ลำพอง กลมกูล. (2561). การออกแบบการวิจัยทางพระพุทธศาสนา: จากทฤษฎีฐานราก (Grounded Theory) สู่โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ (Structural Equation Model). พระนครศรีอยุธยา: ห้างหุ้นส่วนจำกัด เชน ปริ้นติ้ง.

              Book Chapter:

    Phra Theppavaramethi and Lampong Klomkul. (2020). An Instructional Model of ASEAN Cross Cultural Learning of CLMV Students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University: Detailed Study. Book Publisher International, Emerging Trends in Engineering Research and Technology Vol.6, Chapter 3 Print ISBN: 978-93-90149-33-9, eBook ISBN: 978-93-90149-34-6, pp.27-34.

    Lampong Klomkul. (Editor). (2019). Proceedings of Re-Learning to Be Human for Global Times: The Role of Hermeneutics in Philosophy and Religious Studies. ASEAN Studies Centre (MCU) and Council for Research in Values and Philosophy, Washington DC. USA.32